obowiązki pracodawcy

Obowiązki pracodawcy to zbiór powinności, które powinien realizować w związku z nawiązanymi stosunkami pracy i za niewykonywanie których grożą mu sankcje. Zakres obowiązków jest bardzo obszerny i zróżnicowany, dlatego ograniczymy się do zaprezentowania jedynie podstawowych. Zostały uregulowane w kodeksie pracy, przepisach pozakodeksowych (np. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawie o związkach zawodowych), postanowieniach zakładowego prawa pracy oraz w konkretnych umowach o pracę.

Pracodawca, który nie wykonuje swoich obowiązków lub wykonuje je nienależycie, musi liczyć się z nieprzyjemnymi sankcjami. Poniesie odpowiedzialność majątkową (musi zapłacić odszkodowanie), jeśli w wyniku jego działania lub zaniechania pracownik poniósł szkodę, np. stracił pracę, bo pracodawca naruszył zakaz dyskryminacji, nie otrzymał nowego zatrudnienia, bo pracodawca spóźnił się z wydaniem świadectwa pracy. Może też zostać ukarany grzywną, jeśli jego zachowanie zostanie uznane za wykroczenie przeciwko prawom pracownika, np. nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, bezpodstawnie obniża wysokość wynagrodzenia lub świadczenia.

Źródło: Encyklopedia GP


Galeria

Inne

Kronika Prawa – Kalendarium

Październik 2014
PnWtŚrCzPtSbNd
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
03040506070809

zobacz więcej

e-Booki - elektroniczne poradniki Gazety Prawnej